Spontan lektion

Igår gick jag ner med Loo till ridskolan för att spola hans ben, och så möter mamma mig där och frågar om jag vill vara med på nästa lektion. Jag svarar såklart ja, tacka väl aldrig nej till en lektion? Problemet var att det var ca tjugo minuter kvar till den började, så jag fick snabba mig på rejält. I vanliga fall brukar jag ta minst fyrtio minuter på mig att göra honom i ordning, plus uppvärmning som jag ej hann med idag.

Det gjorde inte så mycket dock. Mamma hjälpte mig, så jag hann ner i tid. De var bara två på den lektionen, det var därför jag kunde hoppa in där, inte direkt kul att hoppa in när de redan är sju. Red dessutom för Linda, och jag har aldrig ridit för henne på Loo, bara på ridskolehästar, det var jättekul att få feedback från ännu en person!

Vi red bara massa grundläggande, att hästarna ska lyssna på oss utan att vara alldeles för hårda mot dem, att rida framåt, att kunna minska tempot utan att tappa energin (något jag fick kämpa väldigt med!), att ställa igenom ordentligt där de ska vara ställda och vara noga med rakriktningen när de ska vara raka. Det här var väldigt nyttigt. Vårt största problem just nu är att han skjuter ut högerbogen, vilket resulterar i att han i högervarvet lägger sig inåt och att han i vänstervarvet trycker mot väggen och släpper yttertygeln. Dessutom är han ju inte så glad i att jobba framåt och lunkar gärna på i sitt eget tempo.

Mer tryck, mer energi och mer bestämt från ryggen, så kommer det bli mycket bättre. Sedan kan vi börja jobba på lite mer detaljer och gå vidare, men allt det här behöver sitta och jag måste kunna rida honom ordentligt även när vi är själva. Det känns dock posititvt! Red privatlektion för Emma i söndags, och trots träningsvärk i tre dagar ser jag fram emot när jag kan göra det nästa gång! Den här lektionen var verkligen nyttig, det var inte det bästa passet om en tittar på hur han gick och hur jag red, men det var väldigt roligt och lärorikt!

img_5815.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *